Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home
Het gebruik van voedingssupplementen & Wielrennen :: op WielrennenMaastricht.nl!
Naar de pagina over eten >>
Naar de pagina over drinken >>

voedingssupplementen

Vitamines en mineralen
Wie sport heeft een grotere behoefte aan verschillende vitamines en mineralen. Voedingssupplementen kunnen helpen om deze op pijl te houden, maar doorgaans bevat een normale, gevarieerde voeding al voldoende vitamines en mineralen. Overmaat aan bepaalde stoffen is soms even schadelijk als een tekort! Wanneer er een aantoonbaar tekort is van een essentiŰle voedingsstof (bijv. ijzertekort) en wanneer een verhoogde aanvoer via de voeding niet mogelijk is, dan kan een supplement nuttig zijn.

Voorbeeld: kramp tijdens het fietsen
Kramp kan verschillende oorzaken hebben. Meestal ligt het aan vochttekort, meer drinken kan dan al veel helpen. Maar kramp kan ook het gevolg zijn van een magnesiumtekort. Dat mineraal zit o.a. in chocolade, fruit, peulvruchten, zeevruchten en volkerenproducten... Mocht het eten van magnesiumrijke voedingsmiddelen niet volstaan, dan kan magnesium ook in de vorm van een voedingssuplement worden ingenomen. Bij voorkeur op doktersadvies!

Eiwitten
Voor spierherstel en aanmaak van spierweefsel zijn eiwitten onmisbaar. Maar aan de eiwitbehoefte kan zeer gemakkelijk worden voldaan via een normale voeding zodat eiwitrijke supplementen (eiwitsupplementen, eiwitrijke repen en aminozuursupplementen) niet nodig zijn.

Vetafbraak en spieropbouw
Beiden worden door de meeste sporters als gunstig beschouwd. Echter: de meeste voedingssupplementen die een dergelijke werking claimen werken niet, hebben schadelijk bijwerkingen of staan op de dopinglijst.

Sportvoedingssupplementen
Er bestaan heel wat sportvoedingssupplementen die energie en/of voedingsstoffen aanleveren in een gemakkelijk te consumeren vorm. Ze zijn vooral handig wanneer normale voedingsmiddelen niet beschikbaar zijn of minder praktisch om tot zich te nemen. Vooral vlak voor, tijdens en na het sporten. Voorbeelden:
  • Dorstlessers: leveren vocht en koolhydraten voor, tijdens en na inspanning.
  • Rehydratiedranken: leveren vocht, natrium (en koolhydraten) na langdurige inspanningen
  • Energiedranken: leveren koolhydraten tijdens inspanning.
  • Koolhydraten-gels: leveren koolhydraten tijdens inspanning.
  • Vloeibare maaltijden: koolhydraten, eiwitten, vitamines en mineralen in gemakkelijke vorm. Enkel noodzakelijk tijdens zeer langdurige inspanningen, na inspanning of als de eetlust (te) beperkt is.
  • Energierepen: koolhydraten (eiwitten, vitamines en mineralen) in gemakkelijke verpakking
Natuurlijk moet altijd nagegaan worden wat de meerwaarde is van dergelijke producten en of het niet mogelijk is om hetzelfde effect te verkrijgen met minder dure of trendy (met andere woorden: normale) producten.

Supplementen met bewezen prestatiebevorderende werking
Er zijn supplementen waarvan bewezen is dat ze prestatiebevordenend kunnen zijn, maar zeker niet voor iedereen. Dit zijn creatine, cafe´ne en bicarbonaat. Het gebruik hiervan is voorbehouden aan volwassen eliteatleten.
  • Creatine: wordt afgeraden voor een duursport als wielrennen, bevordert de sprintcapaciteit maar zorgt ook voor gewichtstoename.
  • Caffe´ne: een kleine dosis cafe´ne (1-3 mg/kg) kan helpen in duursporten. Een dergelijke dosis is gemakkelijk te halen uit caffe´nehoudende dranken (koffie, thee, cola). Ook sommige sportvoedingssupplementen bevatten caffe´ne. Hogere doses zijn niet effectief en kunnen negatieve effecten uitlokken zoals nervositeit, verstoorde slaap
  • Bicarbonaat: net als creatine werkt ook dit supplement voornamelijk bevorderend bij kortdurende inspanningen. Voor wielrennen heeft het dus weinig nut.

Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | ę2005-2017 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |