Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen | Racefiets kopen





racefiets kopen

Op deze pagina vindt je tips en adressen voor het kopen van een nieuwe of tweedehands racefiets. Zeker als je voor het eerst een racefiets aanschaft, is het goed om de informatie hieronder door te nemen!

aanschaftips racefiets

Denk goed na over de eisen waaraan je racefiets dient te voldoen: van een impulsaankoop kun je spijt krijgen! Maak voor het kopen altijd een proefrit en stel ook gerust vragen. Je kunt ook online recensies nalezen of andere fietsers naar hun mening vragen. Ga kijken bij verschillende winkels. Bedenk bij het kiezen van de winkel of je vooral gaat over een lage prijs of voor goede dienstverlening. Hieronder staat een aantal aspecten waar je bij de aanschaf van een racefiets op kunt letten.

racefiets kopen

Op deze pagina vindt je tips voor het kopen van een nieuwe of tweedehands racefiets. Vooral als je voor het eerst een racefiets aanschaft, is het goed de informatie hieronder door te nemen!

aanschaftips racefiets

Het is raadzaam eerst goed na te denken over de eisen waaraan de racefiets dient te voldoen: van een impulsaankoop kun je spijt krijgen! Maak voor het kopen altijd een proefrit en stel ook gerust vragen. Je kunt ook online recensies nalezen of andere fietsers naar hun mening vragen. Ga kijken bij verschillende winkels. Bedenk bij het kiezen van de winkel of je vooral gaat over een lage prijs of voor goede dienstverlening. Hieronder staat een aantal aspecten waar je bij de aanschaf van een racefiets op kunt letten.

prijsklasse

Koop als eerste racefiets niet direct de fiets met de allerbeste opties, maar begin met een relatief goedkope fiets. Als je zeker weet dat wielrennen jouw sport is kun je overschakelen naar een duurdere racefiets, die minder weegt en betere onderdelen heeft. Reken voor een nieuwe racefiets op minimaal 500 euro. Overjarige fietsen hebben een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Dat zijn nieuwe fietsen die de dealer of importeur in het eerste jaar niet heeft kunnen verkopen, dat zijn vaak minder populaire kleuren of minder gangbare maten. Een heel aardige tweedehands wielrenfiets is al voor minder dan 500 euro te krijgen.

model

Er zijn verschillende modellen racefietsen, bijvoorbeeld wedstrijdfietsen, racefietsen voor lange of korte afstanden, comfortracefietsen en vrouwenfietsen. Deze fietsen verschillen onder meer van elkaar in de bouw van het frame (geometrie), wat zorgt voor een ander stuurgedrag en andere zithouding. Bij wedstrijdfietsen zit je veel dieper dan bij toerfietsen. Fitnessbikes en sportfietsen zijn eigenlijk gewoon racefietsen, maar dan met een recht stuur en vaak een verstelbare stuurpen. Dat maakt het fietsen comfortabeler. Nadeel van deze modellen is dat je minder mogelijkheden hebt om met je handen van positie te wisselen en dat niet voor alle onderdelengroepen rem- en versnellingsgrepen voor een recht stuur verkrijgbaar zijn. Een dames racefiets heeft een aangepaste geometrie, een iets hogere balhoofdbuis, een vrouwenzadel en een smaller stuur.

maat

Rijden op een fiets die niet de juiste maat heeft, leidt op den duur tot lichamelijke klachten. Het is mogelijk een fiets volledig op maat te laten produceren, maar dat is erg prijzig en is voor de niet-professionele wielrenner ook niet echt nodig. Het voornaamste aspect bij de maatvoering is de framemaat. Deze wordt weergegeven in cm en staat voor de afstand (gemeten langs de zitbuis) van het midden van de trapas tot het midden van de bovenbuis (=center/center, ook wel hart-op-hart genoemd, komt het meeste voor), of tot de bovenkant van het frame (center/top). De benodigde maat is afhankelijk van de binnenbeenlengte (de afstand van het kruis tot aan de grond, met blote voeten) en wordt berekend volgens de formule: 0.65/0.66 x BBL.
Nadat de goede framemaat is gekozen kan de fiets nog verder op maat worden gebracht door te variëren in de breedte van het stuur, de lengte van stuurpen en stuurvoorbouw en de lengte van de cranks. Ook de afstelling van het zadel is belangrijk.
De meeste fietsenverkopers hebben apparatuur voor het bepalen van de juiste maat. Maar daarbij wordt meestal uitgegaan van vaste formules en die zijn niet voor ieder individu optimaal. Wie zijn fiets helemaal op zijn eigen lichaam wil laten afstellen, kan terecht bij Pro Cycle Fit in Maastricht.

materiaal van het frame

Een racefiets met een stalen frame is het zwaarst. Aluminium is al veel lichter en carbon het lichtst. Een volledig carbon frame is vrij duur, daarom kiest men vaak voor een aluminium frame met een carbon voor- en/of achtervork. Het belang van een licht frame is trouwens relatief: je eigen gewicht en fietshouding hebben veel meer invloed op de snelheid.

afmontage

De onderdelen zijn uiteraard zeer belangrijk: hoe duurder de schakelgroep, hoe beter de performance van de fiets. Denk aan soepeler schakelen, langer meegaan en minder gewicht. De verschillen in prijs kunnen aanzienlijk zijn. De groep omvat het trapstel (derailleurs, ketting, tandwielen en cranks), de remmen en de rem-/schakelgrepen. De meeste racefietsen zijn afgemonteerd met een groep van Shimano, Campagnolo en tegenwoordig ook steeds vaker van SRAM. Deze fabrikanten hebben de volgende series (oplopend in kwaliteit/prijs):
  • Shimano: 2200 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace
  • Campagnolo: Xenon - Mirage - Veloce - Centaur - Chorus - Record - Super Record
  • SRAM: Rival - Force - Red
Voor een beginnend wielrenner zijn veel versnellingen erg prettig. Het aantal versnellingen hangt af van het aantal kettingbladen voor en kransjes achter. Duurdere fietsen hebben 20 of 30 versnellingen, goedkopere 16 tot 27.

zadel

Een goed zadel is heel belangrijk om klachten aan het zitvlak te voorkomen. De keuze van het zadel is erg persoonlijk: de één zweert bij een hard zadel, de ander heeft liever een zachtere. Meestal merk je pas na enkele fietstochtjes of het zadel goed zit. Toch zal de fietsenmaker meestal wel kunnen helpen bij de globale keuze.

pedalen

Nieuwe racefietsen worden meestal zonder pedalen door de fabrikant geleverd. Je kunt dan zelf het pedaalsysteem kiezen. Met een type pedaal waarbij de schoen vast zit aan het pedaal glijd je niet van de trapper. Maar bovendien is de krachtoverbrenging beter. Je duwt dan namelijk niet alleen de pedalen omlaag duwt maar kunt deze ook omhoog trekken. Dit duwen en trekken kun je oefenen door met één been te trappen en het andere uit te klikken. Wissel dit enkele keren af en laat de hak niet te ver omhoog komen.

Vandaag de dag gebruiken de meeste renners een systeem met een plaatje onder de fietsschoen dat in het pedaal wordt geklikt. De voet is dan weer los te maken door deze met de hak naar buiten te bewegen. Oefen dit even goed, want het is even wennen om met de voeten vast te zitten aan de pedalen. De meest gangbare systemen zijn Look, Time en Shimano (SPD-SL). De verschillen tussen de systemen zitten vooral in het materiaal waarvan ze zijn gemaakt en de mate van speling/fixatie. In het begin is het raadzaam om een systeem met relatief veel speling te nemen.

aanschafadressen

nieuwe racefiets

Wil je een nieuwe racefiets, kijk dan eens op de pagina met links naar fietsenzaken in de regio!

tweedehands racefiets

Wil je een tweedehands fiets kopen? Je loopt grote kans een fiets te vinden op advertentie-/veilingsites. Ook fietsenwinkels hebben vaak een ruim aanbod gebruikte fietsen. Als je een tweedehandsje koopt bij een fietsenwinkel, word je goed geadviseerd.
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | ©2005-2017 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |