Klik hier om naar de startpagina van WielrennenMaastricht.nl te gaan
Home | Wielrennen | Beginnen | Uitrusting






uitrusting

Beginnen met wielrennen vergt nogal een investering: je hebt een fiets nodig, fietskleding en ook nog wat gereedschap en reservemateriaal.

Vooral als je nog nooit gewielrend hebt kun je het beste relatief goedkoop materiaal nemen, nieuw of tweedehands. Als je een tijdje bezig bent met de sport en je vindt het nog altijd leuk, dan kun je overstappen naar wat beter en duurder materiaal. Het loont ook om aan bekenden die al langer wielrennen te vragen of ze nog iets bruikbaars hebben liggen.


Op deze pagina worden de volgende componenten van de uitrusting van wielrenners besproken: Fiets | Kleding | Schoenen | Helm | Accessoires en gereedschap voor onderweg | Accessoires en gereedschap voor thuis

fiets

Een nieuwe racefiets kun je kopen vanaf 400,-, maar wil je een beetje fatsoenlijk materiaal dan zit je al gauw aan het dubbele daarvan. Maar als beginner kun je het beste een tweedehands fiets kopen. Meer informatie over het aanschaffen van een fiets vind je op de pagina Fiets kopen.

Tip: wil je wedstrijden gaan rijden, informeer dan vrdat je een fiets aanschaft (bij je club) naar de vereisten waaraan de fiets moet voldoen. Zo zijn er bij het jeugdwielrennen regels voor de verzetten op de wedstrijdfiets.

kleding

De meeste wielrenners dragen wielerkleding. Dat is niet zonder reden, want speciale fietskleding is erg comfortabel.
  • Koersbroek: hierin zit een zeem, waardoor je veel prettiger op het zadel zit. De koersbroek moet goed schoon gehouden worden: wielrenners dragen geen ondergoed. Om infecties, (steen)puisten e.d. aan het zitvlak te voorkomen moet de zeem (en je kruis) na elke training/wedstrijd goed worden gewassen;
  • Fietsshirt: in een shirt dat ademt en niet flappert fietst fijner. Een fietsshirt heeft zakjes op de rug, waar je eten etc. in kunt doen;
  • Zweethemd/thermoshirt: dit kledingstuk draag je onder het fietsshirt. Ze zijn er in verschillende modellen en materialen. Ze helpen je lichaam op temperatuur te blijven en zorgen dat vocht snel wordt afgevoerd;
  • Regenjasje: het weer is niet altijd even voorspelbaar, neem daarom standaard een regenjasje mee. Neem bij voorkeur een jasje dat ademt, zodat het zweet ook nog kan worden afgevoerd;
  • "Lange" kleding: als het fris is (kouder dan 15 C) rijd je in lange broek en een jack of fietsshirt met lange mouwen. Na de inspanning moet je zorgen dat je niet te gauw afkoelt: trek als je niet direct gaat douchen een jack aan, eventueel ook een lange broek;
  • Handschoenen: zorgen voor meer grip op het stuur, zijn confortabel en bieden bescherming bij eventuele valpartijen.
Tip 1: als lid van een wielerclub kun je meestal goedkope fietskleding van de club aanschaffen! Kijk op de linkpagina met clubs voor een overzicht van de fietsclubs in de regio Maastricht.
Tip 2: wil je in de kleding van je favoriete profteam rijden? Kijk dan op de pagina met wielerkleding!

schoenen

Een goed zittende schoen is van belang voor het comfort en voor een goede krachtoverbrenging op de pedalen. Fietsschoenen worden meestal gebruikt in combinatie met klik-pedalen: er zitten dan plaatjes onder de schoenen waarmee de schoenen vast op de pedalen worden gezet. Met zo'n systeem schiet je niet snel van het pedaal en kun je ook trekken aan het pedaal. Op de pagina Fiets kopen vind je meer informatie over pedalen.

helm

Ga nooit op pad zonder helm, je hebt niet altijd zelf in de hand of er een ongeluk gebeurt of niet! Zet ook een helm op voor een rustig tochtje, de valpartijen bij lage snelheid leveren vaak de ernstigste verwondingen op.
De Consumentenbond geeft 10 tips voor het kopen van een helm:
  1. Ga naar een winkel met een groot assortiment helmen.
  2. Neem de tijd om te passen. Stel de maat van de helm en de lengte van de riempjes in. Schud met het hoofd: de helm moet in dezelfde positie blijven. Hij mag niet te los en ook niet te strak zitten.
  3. Check of de stelriempjes goed op de ingestelde stand blijven zitten (ook na een paar keer op en af doen).
  4. Zet de helm horizontaal op het hoofd (niet naar voren of ver naar achteren). De riempjes moeten zo afgesteld worden dat ze de oren vrij laten.
  5. Draag je een (race)bril, houd die dan op tijdens het passen.
  6. Een goede sluiting is makkelijk met n hand te openen en sluiten.
  7. De sluiting mag niet openschieten bij trekken aan beide riempjes.
  8. Bij een helm die wordt gekocht binnen de EU, moet erop staan dat hij voldoet aan de norm EN 1078.
  9. Helmen met de bekleding in de buitenschaal gegoten (in-mold) genieten de voorkeur boven helmen waarvan de binnen- en buitenkant apart zijn geproduceerd en aan elkaar zijn gelijmd.
  10. Neem bij voorkeur een helm die goed opvalt in het verkeer (felle kleur).
Onder de helm kun je een bandana (hoofddoek) dragen, die zorgt ervoor dat zweet op het hoofd niet gaat irriteren.

accessoires en gereedschap voor onderweg

Als je pech krijgt onderweg, wil je dat natuurlijk direct kunnen verhelpen, zodat je kunt doorfietsen. Daarom moet je zorgen dat je altijd wat gereedschap bij je hebt, waarmee je de meest voorkomende problemen aan de fiets kunt oplossen. Ook enkele andere accessoires zijn erg handig onderweg.
  • Bril: een fietsbril is handig tegen de zon, maar beschermt de ogen ook tegen insecten, steentjes e.d. Je kunt het beste een bril nemen met verwisselbare (of meekleurende) glazen: donkere (als de zon schijnt), blanke en gele/oranje (meer contrast bij schemer/slecht weer);
  • Bidons: verkrijgbaar in verschillende maten (500 ml en 750 ml worden het meest gebruikt). Let op: niet alle bidons passen in elke houder!
  • Pompje: bij een lekke band moet je je band in elk geval hard genoeg kunnen oppompen om weer thuis te komen (min. 6 bar), test de pomp eerst thuis: met sommige handpompjes krijg je niet genoeg lucht in de banden, en bij sommige typen ventiel heb je een verloopnippel nodig;
  • Bandreparatiemateriaal: plakkers, solutie, schuurpapiertje en bandenlichters;
  • Reservebandje: als je een reservebandje bij hebt, hoef je niet onderweg je band te plakken, waardoor je sneller weer op de fiets zit;
  • Stukje buitenband +/- 5 cm: bij een scheur in de buitenband kun je dit tussen de binnen- en buitenband steken om toch nog thuis te komen;
  • Inbussetje/multitool: met een inbussetje en een schroevendraaier kun je de meeste onderdelen van de fiets afstellen, beiden zitten in speciale multitools voor wielrenners;
  • Spaaksleutel: zit meestal ook in een een multitool, neem een losse mee als deze ontbreekt of niet past;
  • Zadeltasje: je kunt het bovenstaande naturlijk meenemen in de zakjes van je shirt, maar een zadeltasje is ook handig.

accessoires en gereedschap voor thuis

Naast de spullen voor onderweg is het handig om thuis het gereedschap en materiaal te hebben om de fiets te repareren en te poetsen.
  • Pomp: met een handpompje krijg je niet genoeg lucht in de banden. Daarvoor heb je een staande pomp nodig, met drukmeter;
  • Standaard/ophangset: om de racefiets thuis een plaatsje te geven hang je hem het beste op om de banden te sparen. Eventueel kun je ook een fietsstandaard aanschaffen, waar je de fiets met de achtervork in plaatst;
  • Poetsmateriaal: een niet-pluizende doek, ontvetter (bijv. wasbenzine), tandwielborsteltje, een borstel of apparaatje om de ketting te reinigen;
  • Steeksleutels/Bahco: nodigom verschillende onderdelen los en vast te krijgen;
  • Freewheel- & kransafnemer: met dit gereedschap kun je de tandwielen van het achterwiel halen, om ze te verwisselen/poetsen. Een freewheel-afnemer is de sleutel waarmee je de kransjes kunt losdraaien, een kransafnemer, ook wel kettingzweep genoemd, is een soort staaf met een stuk ketting eraan, waarmee je de tandwielen kunt tegenhouden;
  • Kettingpons: om de ketting af te nemen;
  • Kettingspray/-vet: na het ontvetten en schoonmaken moet de ketting weer goed worden ingevet. Wacht na het invetten een nachtje zodat het vet in de ketting kan trekken en verwijder dan met een doek het overtollige vet;
  • (Kogellager-)Vet: diverse onderdelen van de fiets moeten licht worden ingevet, zodat ze soepel werken en niet kraken;
  • Handig, maar niet noodzakelijk: wielrichter en pedaalsleutel (een gewone 15mm steeksleutel pas meestal ook).
Tips, vragen of opmerkingen? Mail de webmaster! | Sitemap | Klik hier om de RSS-feed van WielrennenMaastricht.nl te openen (RSS-info) | Adverteren
| Disclaimer | 2005-2017 Wielrennen Maastricht | Ontwerp: Didavizion Webdesign |